Table of Contents
Inspecteurs kwamen veel onveilig ingerichte werkplekken tegen en vaak was er sprake van valgevaar. In meer dan de helft van de gevallen was de situatie zo gevaarlijk dat de werkzaamheden direct zijn stilgelegd. Onveilig werken kan leiden tot ernstig letsel en heeft soms zelfs de dood tot gevolg. “Veel van die ongevallen kunnen gewoon worden voorkomen door je te houden aan de Arbowet en de juiste veiligheidsmaatregelen te nemen” legt projectmanager Jane Tijssen van de Arbeidsinspectie uit.
Het accent van de controle lag vooral op valgevaar vanaf daken. Opvallend was het hoge aantal onveilige werksituaties in Noord-Brabant en Limburg. Meer info. Ook in en rondom steden als Utrecht en Rotterdam legde de Arbeidsinspectie op meerdere plaatsen direct het werk stil. In veel gevallen gebeurde dat bij installateurs van zonnepanelen en dakdekkers
Na een stillegging mag het werk pas weer verder als kan worden aangetoond dat de werksituatie weer veilig is. In bijna de helft van de gevallen kunnen bedrijven een boete tegemoet zien vanwege het overtreden van de Arbowet. Een aantal bedrijven kwam er vanaf met een waarschuwing. Er was dan geen sprake van direct gevaar of het ging om een lichte overtreding.
In ruim een jaar tijd vonden meer dan 40 ongevallen plaats bij installatie van zonnepanelen. En de afgelopen drie jaar waren er vijf ongevallen met een dodelijke afloop. Bij het werken op hoogte zijn grote risico’s. Het is daarom belangrijk dat de werkgever goede instructies geeft en de juiste veiligheidsmaatregelen neemt.
Valgevaar geconstateerd bij controle 200 bouwplaatsen. Bron: Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Vormen van valgevaar zijn bijvoorbeeld: vallen van hoogte (zoals van een dak, een steiger of een ladder); vallende voorwerpen (bijvoorbeeld van een steiger); - struikelen en uitglijden. Alle beroepen die aanwezig zijn op de bouw, hebben te maken met valgevaar en gevaren die samenhangen met verticaal en horizontaal transport. Een beschrijving van bouwberoepen met bijbehorende risico‟s, gezondheidsklachten en mogelijke maatregelen is te vinden op .
Chauffeurs en machinisten in de grond-, weg- en waterbouw verzorgen horizontaal transport. De kraanmachinist houdt zich uiteraard bezig met verticaal transport - Meer info. Degene die de last aanslaat (aanpikker) kan allerlei beroepen hebben. Risico‟s die samen hangen met de bedrijfsactiviteiten moeten zijn opgenomen in de risicoinventarisatie en –evaluatie (RI&E). Hieronder vallen ook valgevaar en de risico‟s door transportbewegingen
Er zijn verschillende RI&E-methoden ontwikkeld die toegespitst zijn op de bouw. U vindt deze op de website van Arbouw (link werkt niet) of op . Projectgebonden risico-inventarisatie en –evaluaties brengen het transport- en valgevaar beter in kaart, omdat deze gevaren per project anders zijn. Voor bepaalde bouwprojecten is het verplicht een V&G-plan op te stellen.
Er zijn enkele organisaties die publicaties en instrumenten uitgeven die gebruikt kunnen worden voor het beoordelen van situaties op valgevaar en op gevaren die samenhangen met horizontaal en verticaal transport: In hoofdstuk 3 en 7 van het Arbobesluit zijn artikelen opgenomen die betrekking hebben op valgevaar en gevaren die samenhangen met transport; Markering gevaarlijke plaatsen (artikel 3.15) Voorkomen valgevaar (artikel 3.16) - Stabiliteit en stevigheid (artikel 3.28) Ondergrondse en grondverzetwerkzaamheden (artikel 3.30) Mobiele arbeidsmiddelen (artikel 7.17) Arbeidsmiddelen voor het hijsen en heffen van lasten of personen (artikel 7.18 en 7.20) Tijdelijke werkzaamheden op hoogte (artikel 7.23) Bedienen van torenkranen, mobiele kranen en funderingsmachines (artikel 7.32) Steigers (artikel 7.34) Grondverzet- en materiaalverladingsmachines (artikel 7.35) In de Arboregelingen zijn de volgende relevante artikelen opgenomen: Certificatie hijskranen (paragraaf 7.1) Certificatie machinisten hijskranen en funderingsmachines (paragraaf 7.3) Veiligheids- en gezondheidssignalering (hoofdstuk 8) De integrale tekst is te vinden op (link werkt niet) In de CAO voor de Bouwnijverheid 2007 – 2009 zijn verschillende artikelen die betrekking hebben op transport- en valgevaar: in artikel 70a, lid 4 staan afspraken over het aanbieden en gebruiken van veiligheidshelmen in een aantal specifieke situaties, waaronder in de aanwezigheid van bouwkranen; in lid 19 van artikel 70a is afgesproken dat de werkgever zal bevorderen dat werknemers die lasten aanslaan of aanwijzingen geven door middel van armseinen hiervoor een cursus volgen; het 21e lid van artikel 70a geeft aan wanneer een machinistenlift op een torenkraan aanwezig moet zijn; lid 23 van artikel 70a geeft aan dat het A-blad Steigerelementen opgevolgd dient te worden; artikel 71c geeft aan dat infrastructureel werk in de nacht of avond waarbij het verkeer kan voortgaan, alleen is toegestaan als het wegdeel geheel is afgezet; in bijlage 9 is opgenomen dat machinisten van een torenkraan, mobiele kraan of heistelling recht hebben op een Gericht Periodiek Onderzoek (GPO).
Hierin is afgesproken dat de beroepsgroepen die lasten aanslaan in kaart worden gebracht en dat er een module “Aanslaan van lasten” wordt opgenomen in de vakopleiding. Bovendien wordt beschreven wat in artikel 70a, lid 19 bedoeld wordt met „bevorderen‟ van cursussen (werk veilig). A-bladen worden opgesteld door werkgevers en werknemers in samenwerking met Arbouw
Enkele voorbeelden van A-bladen: het A-blad Steigerelementen; het A-blad Platte daken; het A-blad Hellende daken. Binnenkort verschijnen ook het A-blad Steigerbouwen, het A-blad Veilig gebruik steigers en de Richtlijn Steigers. De afspraken uit het A-blad Steigerelementen is opgenomen in de CAO voor de bouwnijverheid. Naast de A-bladen zelf, zijn ook de achterliggende onderzoeken (probleemverkenning, praktijktoets) interessant voor arboprofessionals.
Voor veel risico‟s in de bouwnijverheid zijn beheersmaatregelen beschikbaar. Voor advies hierover kunt u terecht bij uw arbodienst, uw branchevereniging, (link werkt niet), Vereniging Verticaal Transport de(links werken niet). De ontwerpfase is het moment waarop toekomstige risico‟s kunnen worden voorkomen (collectieve beschermingsmiddelen). Enkele voorbeelden van bronmaatregelen in de ontwerpfase: een goede toegang tot het dak opnemen in het ontwerp; bij de vorm van het bouwwerk ervoor zorgen dat een steiger plaatsen voor de bouwwerkzaamheden mogelijk is; een glazenwasinstallatie in het ontwerp opnemen; borstwering van minimaal één meter hoog; het omleiden van verkeer bij wegwerkzaamheden; bij de plaatsing van een bouwwerk op een kavel rekening houden met toekomstige transportbewegingen, inclusief dat van voetgangers en fietsers
Table of Contents
Latest Posts
Veiligheidslijnen, Wat Is Het Doel En Hoe Onderhoudt U Ze? - Veiligheidslijn vs. Positioneringslijn - HITS.be
Positioneringslijn Kopen - Veiligheidslijn vs. Positioneringslijn - HITS.be
Werk Veiliger Bij Randen, Met Edge Tested- ... - Veiligheidslijn vs. Positioneringslijn - HITS.be
Navigation
Latest Posts
Veiligheidslijnen, Wat Is Het Doel En Hoe Onderhoudt U Ze? - Veiligheidslijn vs. Positioneringslijn - HITS.be
Positioneringslijn Kopen - Veiligheidslijn vs. Positioneringslijn - HITS.be
Werk Veiliger Bij Randen, Met Edge Tested- ... - Veiligheidslijn vs. Positioneringslijn - HITS.be